Sunday 28 October 2012

REflection dari izat


Apa yang saya dapat masa minggu kedua apk kelas Miss Elaine...

Ialah... jenjeng.. =)



First, saya ketua untuk kumpulan saya , tapi saya perlu melantik seorang dari kumpulan saya untuk jadi ketua pada hari itu. Dalam situasi ini, saya dapat jelas bahawa saya dapat memberi  arahan kepada ahli kumpulan saya. Ini kerana pada hari itu saya telah melantik Siti Aisyah Munirah atau pun Ecah selaku ketua. Each telah menerima dengan tangan terbuka. Saya rasa Ecah seorang sangat professional kerana merima tugas untuk walaupun tidak bersedia langsung.

Second, pada  minggu kedua juga Miss Elaine menjalankan satu aktiviti yang merupai perbincangan atau debat. Saya telah duduk di kerusi Pekerja @ Employees. Dalam situasi ini juga , saya dapat banyak belajar. Salah satunya ialah dalam mencari punca masalah , janganlah kita cepat untuk menuding jari pada orang lain tetapi tudinglah jari pada diri sendiri. Contohnya dalam satu syarikat atau jelas disini perniagaan, selaku ketua jangan lah kita menyalahkan pekerja jika terdapat kejatuhan kewangan. Bagi pandangan saya, jikalau kita menceburi  bidang perniagaan ini haruslah kita bersedia mengharungi pasang surut perniagaan. Kerana dalam kadang-kadanng kita dekat atas kemuncak kejayaan kita, tapi bila kita berada di atas kita sebenarnya dalam bahaya. Ini kerana berada di atas puncak, sebenarnya kita terlalu tinggi pontensi untuk jatuh tersemban  kebawah. Ini berdasar teori Fizik  ( i like PHYSICS (^-^)v ) . Oleh itu, bersama berdiri dan bila jatuh sama-sama  jatuh.

Sekian dari Izat  

No comments:

Post a Comment